Att fäkta i ÄFK

Välkommen till Ängby Fäktklubb! Som ny i klubben har vi här samlat lite information om vad som finns om:

Den mest centrala och viktigaste är Kalendern på vår hemsida där vi lägger upp våra aktiviteter. Kalendern hålls hela tiden uppdaterad så glöm inte att titta där.

Träning

Träningen sker i vår fäkthall i Åkeshovs sim- och idrottshall. Hallen ligger ner till höger när man kommer in i den stora entrén. Vi tränar i olika grupper varje dag i vecka. Hur tiderna ser ut just nu hittar du under Träningstider och grupper

Nybörjargrupperna  för dem som inte fäktat tidigare eller vill behålla den svårighetsgraden mer än en termin. Vi har nybörjargrupper både för barn/ungdom och för vuxna. Anmälan till nybörjargrupp. Info om nybörjarkurs hittar du här.
Fortsättningskurserna för dem som gått nybörjarkurs och vill gå vidare i svårighetsgrad. Mer info här.
Ungdomsgruppen steget upp från Fortsättningskursen.
Masters 1 och 2 stegen upp från Ungdomsgruppen. Fäktare i dessa grupper tävlar regelbundet i lokala och i den nationella Mastersserien och även internationella tävlingar, med sikte på en plats i ungdoms- eller juniorlandslaget.
Junior/seniorgrupper steget upp från Mastersgrupperna med i huvudsak våra äldre fäktare från 16 årsåldern och uppåt. Där fäktar man även mot våra seniorer och veteraner.

Utöver dessa träningsgrupper har vi också träningstider för värja och sabel och för gemensam fäktning alla vapen.

Träningarna leds av våra fäktmästare - tränare.

Utrustning för fäktning

I fäktning gäller först och främst säkerhet för att inte göra sig själv eller andra illa. Använd rätt och komplett utrustning vid alla tillfällen.

Nybörjare lånar all utrustning av klubben.

När man går fortsättningskurs och Ungdomskurs kan man hyra mask, fäktjacka och elväst (300:-/termin) men köper egen handske, sladd och florett (ca 1 250:-).

Mastersgruppen - här har man i huvudsak egen utrustning.

Utrustning för tävling

För att man ska kunna delta på tävlingar krävs att man har egen godkänd utrustning, två vapen och två sladdar. För att alla ska komma igång med tävlingar lånar klubben ut kläder, mask och extra vapen första tävlingsåret. Läs på om vilka utrustningskrav som gäller för olika åldersgrupper under Utrustningskrav.

Åldersklasser vid tävling

Åldersklassindelningen är fastställd av Svenska Fäktförbundet. Där delas de tävlande upp i klasserna:

Tävlingsklass

Ålder

Yngre miniorer U11

10 år

Äldre miniorer U13

11-12 år

Ungdom U15

13-14 år

Kadetter (KAD) U17

15-16 år

Juniorer (JUN) U20

17-19 år

Seniorer (SEN)

20-39 år

Veteraner

40-

Byte av åldersklass till och med senior sker den 1 juli det kalenderår man uppnår klassens lägre åldersgräns.

För att kunna tävla i St Erikscupen, Mastersserien och Ungdoms-SM måste man ha en giltig svensk tävlingslicens och anmäla sig i tävlingssystemet Ophardt.

Licens löses på Svenska Fäktförbundets hemsida länk. Där finns också en utförlig beskrivning över hur man skaffar sig denna behörighet.

Guldfloretten är en tävling för alla nybörjare som vill prova på sin första tävling.

St Erikscupen består av 4-5 deltävlingar per säsong. Åldersklasserna är:

• Yngre minior U11
    • Äldre minior U13
    • Äldre ungdom U15
    • Kadetter U17

Här får man delta när man vill och när ens tränare tycker det är dags.

Mastersserien är tävlingar för U15 och U17 i Stockholm, Uppsala, Örebro, Kungsbacka och Malmö. Tävlingarna annonseras på hemsidan och Svenska Fäktförbundets hemsida www.fencing.se. Även till dessa tävlingar krävs anmälan i Ophardt. Klubben ordnar gemensamma resor med ledare till vissa av dessa tävlingar.

Ungdoms-SM i maj är fäktsäsongens absoluta höjdpunkt. Tävlingen hålls i Karlskrona/Ronneby och klubben ordnar alltid gemensam resa och många föräldrar brukar följa med. Alla får delta.

Andra tävlingar under säsongen som klubben rekommenderar fäktarna att vara med på visas i Kalender och under Säsongens tävlingar

Terminsavgift

För de som går sin första termin gäller prova-på-träning för tre tillfällen (utan avgift). Vill man sedan fortsätta terminen ut anmäler man det till tränaren då fakturerar vi tränings- och medlemsavgift som betalas in på plusgiro 556142-8. I avgiften ingår lån av utrustning första terminen.

• Medlemsavgiften
  • 100/termin
  • Träningsavgiften
  • 2 200/termin
  • Nybörjarkursen
  • 1 800:-
  • Stödmedlem
  • 100/termin

Kontaktföräldrar

I varje åldersklass/träningsgrupp behövs kontaktföräldrar. De fyller en viktig funktion för att få allt att fungera bra runt träning och tävling för våra unga fäktare. Det är också ett sätt att få till en fungerande dialog mellan fäktare, föräldrar, tränare och styrelse för att föreningen ska utvecklas och kunna erbjuda en kontinuerligt hög nivå i verksamheten.

Om man vill vara kontaktförälder anmäler man det till tränaren.

Anmälan och frågor kring nybörjar- och barngrupper

Anmälan till nybörjarkurserna sker per mail till Thomas Åkerberg akerberg.fencing@gmail.com. Maila namn, ålder, adress och telefonnummer. Kurserna startar normalt i början/mitten av januari och i mitten av september.