Headerbild

Säsongen 1988 1989

Säsongen 1988 1989 - Sammanfattning (Herrflorettledare var Thomas Åkerberg)

Det blev som sagt OS-deltagande och sommaren 1988 speglades av förberedelser inför de stora tävlingarna som skulle gå av stapeln under september månad.

Herrflorettlaget genomförde bland annat ett par träningsläger i Bonn.

OS-resultatet gav ingen placering bland de åtta bästa men däremot en placering 9-12 i lag. Både Erik Strand och Ola Kaibjer tog sig till tredje omgången där det tog stopp. I lagtävlingen slog vi USA med 9-2 men förlorade mot Västtyskland och i en jämn match mot Frankrike.

Målet efter OS var att laget skulle komma bland de 10 bästa i lag på VM i Denver 1989.

Vi fick förnyat förtroende från SOK och behöll vår OS kandidatur. Detta medförde bland annat att vi fick mer medel i budgeten.

De unga juniorerna fortsatte att visa goda resultat. Max Hellström placerade sig på andra plats i en stark tävling i Wittenheim (135 deltagare). På JVC tävlingen i Burgsteinfuhrt deltog vi med 10 fäktare och bäst placerade sig Oskar Granler (12:e plats). Vi hade 40 JVC starter på fem tävlingar och målet var JVM i Aten där Ola Kaibjer kom på 18:e plats, Max Hellström på 22:a plats och Oskar Granler på 50:e plats. Oskar kom senare på säsongen på tredje plats på kadett-VM i Lissabon där han slog kadett-EM segraren Francini Italien med 10-8.

På seniorsidan lyckades vi med att få fyra placeringar bland de 32 bästa på VC tävlingar. Resultaten gjordes av Eric Strand (19:e i Bonn och 32:a i Budapest), Thomas Åkerberg (20:e i Rommel Cup Paris) och Peter Åkerberg (21:a i Wien).

På Europacupen i lag försvarade vi vår sjätteplats (av 15 deltagande lag) från året innan. Vi placerade oss bland annat före Polen, England, Österrike och Israel.

Läs mer i bifogade dokument.

/Thomas Åkerberg