Säsongen 1987 1988

Säsongen 1987 1988 - Sammanfattning (Herrflorettledare från 1987/1988 var Thomas Åkerberg)

Efter VM i Lausanne rådde en stor besvikelse i laget i och med att förväntningarna att lyckas komma in bland de åtta bästa lagen inte uppnåtts. Förberedelserna hade varit goda men resultatet uteblev.

Vår nya stjärna Mats Ahlgren valde att gå över till värja vilket gjorde att laget försvagades. Nu gällde det att inte hänga med huvudet utan att ändå satsa mot ett OS-deltagande och ett lagresultat där bland de åtta bästa lagen. OS-resultat har varit en viktig ledstjärna för lagets successiva uppbyggnad under de senaste tio åren.

Lennart Rohlin hade inför säsongen valt att stiga tillbaka som herrflorettledare och Thomas Åkerberg fick ta över det fulla ansvaret för den fortsatta satsningen.

Vi hade många duktiga ungdomar som satsat flera år och som nu började visa goda resultat. Det var också viktigt för deras fortsatta satsning och motivation att florettlaget på seniorsidan föregick med gott exempel och fortsatte att visa på en stark satsning.

Ängby Fäktklubb gjorde ett av de bästa lagresultat en svenskt florettlag gjort genom att komma på sjätte plats bland 15 klubblag i Europacupen för klubblag i Paris. Tävlingen vanns av Västtyskland före Italien, Frankrike, Sovjet, Polen och Sverige. På sjunde och åttonde plats kom Ungern och Israel.

Med facit i hand blev det OS-deltagande i Seoul tack vare en enveten fortsatt satsning som avslutades med att vi slog det franska OS-laget i en av två landskamper i Paris sommaren 1988.

Läs mer i nedanstående florettnytt samt i nästa säsongs florettnytt där OS presenteras och diskuteras.

/Thomas Åkerberg