Klubbens historia

Ängby Fäktklubb bildades 1951 av Dag Åkerberg som även byggde upp underklubbar som Nya Elementars Fäktklubb (NeFK) och Jakobsbergs FK. Jakobsbergs FK finns fortfarande, men utan koppling till Ängby Fäktklubb och NeFK har upphört. Dag Åkerberg var själv verksam som gymnastikdirektör vid Nya Elementar i närmare 40 år till sin pension i mitten av 1970-talet. Fram till ca 1980 var skoltävlingar stora i Sverige och Skol-SM var en av årets största ungdomstävlingar där alla duktiga ungdomsfäktare deltog. Dag Åkerberg var en av de som drev skolidrottsverksamhet i Sverige och han satt som representant i många idrottsförbund som representant för skolor.

Som kuriosa kan nämnas att klubbens emblem är ritat av författaren P C Jersild som var verksam på klubben under 1950-talet.

Klubben har haft huvudfokus på florett och sabelfäktning och vann bl. a. lag-SM på sabel 1972 genom Dag Åkerberg och ett antal mycket duktiga sabelfäktare med ungersk bakgrund som på den tiden var verksamma i klubben. Första lag-SM på herrflorett vann klubben 1978 och från 1981 vann klubben lag-SM seniorer på herrflorett 25 år i obruten svit. Utöver det har klubben vunnit ett antal lag-SM på herrsabel. På de olympiska spelen i Seoul 1988 hade klubben fem florettfäktare, Thomas Åkerberg, Peter Åkerberg, Per Täckenström, Eric Strand och Kerstin Palm. Kerstin Palm har varit med i Ängby FK sedan slutet av 1980-talet och är sjufaldig olympier. Klubben har varit den dominerande klubben på landslagssidan herrflorett under 1980- och 1990-talet.

Huvudtränare och motorn i klubben var Dag Åkerberg fram till i slutet av 1980-talet. Övriga fäktmästare som varit verksamma på klubben är Kristian Witwicki, Bela Rerrich, Sergei Milchakov, Tomasz Goral, Mered Pagalov. och Alerandr Siniak. Nuvarande huvudtränare hittar du här.

Klubben har som mål att erbjuda fäktning, alla vapen, till alla åldrar och har idag Åkeshovshallen i Bromma som träningsplats.

Bild. Dag Åkerberg, Ingemar Svenstam och Carl Olof Enhagen. Vinst i lag-SM 1960

För den som är intresserad av mer historik har klubben scannat in gamla tidningsartiklar mm. Detta finns att läsa under Arkiv. Följ denna länk